Bhutan
Reseschema
Dag 1. Landar i Siliguri. Checkar in på hotell, praktisk genomgång före resan, middag, sova.

Dag 2. Åker till garaget och startar hojarna. Bhutan och Phuntzoling når vi redan första dan och tillbringar natten i Bhutan.

Dag 3. Vaknar upp i Phuntzoling. Äter frukost och väntar på att våra dokument

ska bli klara. Efter det kör vi upp till huvudstaden Thimphu, ca 17 mil.

Dag 4. Guidad rundtur i Thimphu och intressanta platser runt Thimpu. I

Phunakha ser vi fruktbarhets templet. Där vi stannar över natten… Alltså

inte i fruktbarhetstemplet utan i Punakha. På vägen dit passerar vi Dochu

La pass som är 3.050 m.ö.h. Här stannar vi för att se panoramat over östra

Himalaya kedjan.

Dag 5. Från Phunakha kör vi vidare till Gangtey.

Dag 6. Idag åker vi vidare till Paro, här hittar vi den finaste arkitekturen i Buthan.

En åktur på ca 19 mil.

Dag 7. Att varit i Buthan utan att besökt ”Tigernest”, ett kloster som ligger avlägset på en klipphylla, vore ett misstag. Det innebär lite vandring för att komma dit, men det är det värt. Vi får hjälp av hästar halva sträckan.

Dag 8. Eter frukost bär det av tillbaka ner mot slätten och Phuntzoling. Ca 17

mils körning. Natten tillbringar vi eventuellt i Jaldapara där vi ”förhoppningsvis” kan rida elefant i djungeln nästa morgon.

Dag 9. Börjar dagen med elefantsafarie, efter frukost styr vi upp mot Kalimpong där vi landar innan kvällen.

Dag 10. Relaxdag på resorten i Kalimpong, ev. paragliding, shopping.

Dag 11. Idag åker vi till Sikkim med en natt i Namchi.

Dag 12. Från Sikkim åker vi vidare upp till Darjeeling.

Dag 13. För de morgonpigga börjar dagen med att titta på soluppgången från TigerHill.

Sen Kör vi ner till Siliguri via teplantagen i Darjeeling.

Dag 14. Flyg tillbaka till Sverige.

Reseberättelse
Bhutan är ett litet kungarike som ligger uppe i Himalaya inklämt mellan Indien och Tibet (Kina). Landet har bara drygt 600.000 invånare och det märks att det är glesbefolkat när man åker i Bhutan. Speciellt när man kommer från Indien där det finns människor över allt. Även när man kommer in i Paro som är Bhutans näst största stad med landets ända flygplats känns det mer som en större by. grupp bhutan Deltagare: Jonas Lindgren (tidigare resa Sikkim 2004) Janne Lindmark (tidigare resor Sikkim, Tibet 2ggr, Indien till Sverige 2005) Roger Lindmark (tidigare resa Tibet 2010) Alexandra Lindgren (första resan) Susanne Sundel (första resan) Karin Brunzell ( tidigare resor Nepal 2008, Tibet 2009) Stig Pettersson (tidigare resor Sikkim 2ggr, Tibet) Margareta Pettersson (tidigare resor Sikkim 2ggr, Tibet) Tack alla för en otroligt rolig resa!! Det var ett förväntansfullt gäng som styrde in i Bhutan via ”gaten” i Phuntzoling där vi också tillbringade natten. Morgonen efter var det dags att köra de 17 mil som sträckan är upp till Thimphu som är huvudstaden. Vägen dit bjuder på underbar körning på vägar som håller riktigt bra klass. De är jämna fina kurvor som slingrar sig upp på himalayas bergssidor. mc bhutan

Efter ett tag stöter vi på ett vägarbete där vägen blir sämre, men på det hela taget är vägarna i Bhutan en positiv överaskning. Hotellet i Thimphu är även det en positiv överaskning med mycket hög standard och spa avdelning nere i källaren. song phunakha Från Thimphu styr vi öster ut mot Phunakha där vi besöker ett märkligt ”fruktbarhetstempel” som vår guide upprepade tills vi hade riktigt förstått vad det handlade om. Vägarna bjöd på spektakulära vyer och ibland även hissnande branter vid vägkanten.

Den femte dagen är det dags att åka till Pharo där det berömda Tigernest finns. Vi sticker tidigt iväg med hojarna till det ställe där vandringen upp till Tigernest startar. Vi har bokat hästar, så vi stiger av hojarna och hoppar upp på hästryggar istället. Flera i gänget var mer närvösa inför detta än något annat på hela resan. Men hästarna är lugna och fina. Så snart är vi alla på väg upp mot Tigernäst ridande på hästar i en karavan. Några hundra meter innan Tigernest får vi dock stiga av då den sista biten inte funkar med häst. Men strapatsen upp till klosteret är mödan värd.

Sista dagen i Bhutan kör vi ner mot slätten igen. När vi åker över de sista höga passen byts det tidigare fina vädret mot regn och dimma. När vi kommer fram till gränsen där det slutat att regna är vi alla blöta och byter till torrare kläder. Nästa dag i Indien startar vi med elefantsafarie i Jaldapara. Väckning kl 4.30 och sedan ut till stället där elefanterna väntar. Vi behöver inte rida länge innan vi ser Den första vilda noshörningen. Innan ridningen är över har vi sett två till noshörningar och några hjortar. Resan avslutas med några dagars körning i Kalimpong, Sikkim och Darjeeling.