Östra Nepal, Sikkim, Darjeeling, Kalimpong
Reseschema
Dag 1. Landar i Bagdogra och checkar in på Hotel i Siliguri där går vi igenom praktisk information inför resan. Innan kvällen har vi hunnit med en indisk middag på Sartaj.

Dag 2. Idag startar vi motorcyklarna och kör över gränsen in i Nepal. Dgens mål är Ilam.

Dag 3. Dagens körning mellan Ilam och Phidim bjuder på spektakulära vyer.

Dag 4. Idag återvänder vi ner till slätten och tillbaka till Indien. Natten tillbringar vi på hotll Marina i Bagdogra.

Dag 5. Nu är det dags att köra upp genom de teplantage som gjort Darjeeling världsberömt. Innan kvällen har vi nått upp till Darjeeling där vi stannar ett par dagar.

Dag 6. En heldag i Darjeeling som börjar med en tidig morgon för att åka ut till Tiger Hill och se soluppgången över Himalaya.

Dag 7. Från Darjeeling fortsätter vi mot Sikkim och Pelling.

Dag 8. Dagen börjar med ett besök till Pemajangste budist kloster. Sedan fortsätter vi till Ketchupuri lake innan vi når fram till Yuksam Sikkims första huvudstad där vi stannar över natten.

Dag 9. Från Yuksam åker vi vidare mot Namchi. På vägen passerar vi en beundransvärd jätte staty av budda.

Dag 10. Idag lämnar vi Sikkim bakom oss och styr vidare över Teesta river och in i Västbengalen. Natten tillbringar vi utanför Kalimpong i Chibo busty resort som även kommer vara vår bas de närmaste dagarna.

Dag 11. Körning på slingrande vägar över Lava står på programmet idag.

Dag 12. Aktivitetsdag: Forsränning, paragliding, häst safarie eller trekking. Eller kanske bara slappa i resorten och njuta av by livet i Chibo för den som önskar det.

Dag 13. Nu har det blivit dags att åka tillbaka ner till Silliguri. Vägen ner tar vi via Goom och Kurseong, härliga vägar som utgör en bra avslutning på motorcykelåkningen för den här gången. Kvällen tillbringar vi i Silliguri. Här finns möjlighet att se lite av stan och göra den sista shoppingen.

Dag 14. Flyg tillbaka till Delhi och Sverige.

Reseberättelse
Första upplevelsen efter att ha landat på flygplatsen i Bagdogra är taxi resan till hotellet. Det här är den första kontakten för några av våra resenärer med den Indiska trafiken. Det finns en system i kaoset som är svårt att se vid första anblicken. Väl framme vid hotellet checkar vi in innan vi träffas i restaurangen för den första praktiska genomgången inför resan. Indisk middag på SarTaj innan det är dags att sova inför första dagen på hojarna. Vi tar taxi till garaget där hojarna står och väntar. För många är det första mötet med en riktig Royal Enfield. Motorcyklarna är encylindriga 500 cc. Vi packar hojarna som rymmer det man behöver ha med sig. Två sidoväsker och utrymme för en väska på pakethållaren är tillräckligt mycket för att få med packning även om man åker två på en hoj. Första etappen är fram till Gränsen till Nepal. Det är rak asfaltsväg som ger oss tid att vänja oss vid hojarna och trafiken. Kör sakta just av den anledningen. Men inom en timme så är vi framme vid vid den Indiska gränsposteringen. Här ska det fyllas i formulär med våra pass och visa nummer. När det är avklarat kör vi vidare över bron för att ge oss an liknande aktiviteter på Nepals gränsstation. Här ordnar vi också visum som vi behöver passfoto och 25 USD till. Under tiden våra visum blir klara ordnar jag med de dokument och tillstånd för att få ta in motorcyklarna till Nepal. När vi sedan även hunnit växla till oss lite nepalesiska Rupees är det dags för lunch. Efter lite mat i magen är vi laddade att ta oss an vägarna i Nepal. Första timmens körning är nere på slätten där fi kör genom samhällen och byar. Men snart börjar klättringen uppför Himalayas sluttningar. Nu minskar trafiken rejält och vi kan njuta mer av den fantastiska miljö och de vyer vi passerar. För att ta oss fram till Ilam där vi ska bo inatt kör vi över höga bergspassage för att sedan köra ner genom nästa dalgång. Vi kör genom de teplantage som växer tätt intill vägen. Efter en händelserik dag med härlig körning når vi fram till Ilam på eftermiddagen. Ilam är ett litet samhälle som ligger omslutet av teplantage. Inte mycket händer här, känns som att komma tillbaka i tiden. Nästa morgon ska vi vidare till Phidim. Vägen dit är kanske ännu vackrare och vi kör genom genuina nepalesiska byar där de hänger majs på tork runt de för Nepal, karakteristiska husen. Har vi tur med vädret får vi se spektakulära vyer över Himalaya. Phidim ligger nere i en dal som vi kan se på vår väg. Det här är oxå ett litet genuint ställe. Idag är det uppstigning tidigt. Dels för att vi ska köra hela vägen tillbaka över gränsen och bo på den Indiska sidan. Men framför allt för att vi har störst chans att se vyerna över Himalaya med världens 3:dje högsta berg, Kanchenjunga (8.598 meter). Kanchenjunga och de andra bergen visar sig från sin allra bästa sida. Vädret är klart o fint. Vi kör ner över gränsen och är framme vid hotellet sen eftermiddag.

Idag kör vi genom Darjeelings världsberömda te plantager. När vi nästan är framme kör vi över rälsen till den smalspåriga järnvägen som går från Siliguri upp till Darjeeling. En järnväg som finns med på “världs arvs listan”. Här i Darjeeling stannar vi två nätter. Här besöker vi Tibetanska hantverksbyn, Himalayan montinering institute. Men får också tid att gå omkring i Darjeeling som är en upplevelse i sig. Efter två nätter i Darjeeling åker vi vidare mot Sikkim. På väg mot Sikkim åker vi upp till Tigerhill för att se utsikten över Himalaya bergen med Darjeeling i förgrunden.

Sikkim var till så sent som 1975 ett eget kungadöme som gränsade till Indien och Tibet (Kina). Med lärdom av hur det gick för Tibet så valde man att bli en delstat i Indien. Första natten stannar vi i Pelling. Härifrån har vi en fantastisk vy över Himalaya ännu en gång. Följande morgon startar vi med att besöka Pemajangste Buddist kloster. På vägen till Yuksam passerar vi några fina vattenfall och Ketchepure lake, som är en helig sjö i Sikkim. I dag kör vi mestadels genom obebodda trakter och passerar bara små byar ibland. Yuksam som var Sikkims första huvudstad har inte mycket som kan påminna om det längre. Yuksam är en liten by som ligger vid världens ände. Härifrån startar många vandringar upp mot de olika bergstopparna.

Från Yuksam åker vi vidare till Namchi. Här besöker vi en nyuppbyggd tempelstad som innehåller miniatyrer av olika viktiga hinduiska tempel i Indien. Mitt i allt sitter en riktigt stor och imponerande Shiva staty. Efter sista natten i Sikkim kör vi över gränsen tillbaka in i Väst Bengalen. Gränsen mellan Sikkim och Västbengalen utgörs här av floden Teesta. Här passar vi på att köra forsränning. Efter det äventyret kör vi sista sträckan upp mot Kalimpong där vi bor på Chibbo resort med utsikt över Himalayas toppar. Här i Kalimpong stannar vi ett par nätter och passar på att flyga paragliding, en av “höjd” punkterna på resan. Sightseeing i Kalimpong hinner vi också med. När vi är klara med Kalimpong styr vi hojarna ner mot slätten igen. Även idag fantastiskt fina väägar att glida fram på genom tät skog varvat med öppna vackra vyer. Väl nere på slätten tar teplantage över landskapet. Framåt eftermiddagen kommer vi fram till Jaldapara natur och djur reservat. Följande morgon tidigt tar vi jeep in några kilometer i djungeln där elefanter väntar på oss. Vi rider runt i djungeln och ser några noshörningar, hjortar, påfåglar och några andra små djur. Tillbaka till hotellet där frukost väntar innan det är dags att styra tillbaka till garaget i Siliguri. Vägen till Silliguri går genom stora teplantage och framme vid Teesta floden stöter vi på flera flockar med apor. Väl inne i Siliguri känns trafiken inte lika hotande längre. Alla har kommit in i den Indiska trafikrytmen och tycker nu att det är riktigt kul att köra i trafiken. Men allt roligt har ett slut. Vi är nu framme vid garaget där vi startade för två veckor sedan. Nu återstår en härlig avskedsmiddag med indiskt öl och sedan hemfärd imorgon….