Nepal Mustang
Reseschema
Mars
25 Landar i Bagdogra bor i Hotel Conclave i Siliguri.
26 Startar från Bagdogra och kör över gränsen in i Nepal till Lahan (270 km)
27 Från Lahan åker vi vidare till Hetauda (200 km)
28 Från Hetauda kör vi till Pokhara (259 km)
29 Pokhara (Fixar tillstånd till Mustang)
30 Kör från Pokhara to Tatopani (105 Km)
31 Tatopani / Kagbeni (66 km)

April
1 Kagbeni via utflykt till Muktinath (3710 m) & och vidare till Marpha (55 Km).
2 Marpha till Tatopani (71 Km)
3 Tatopani till Pokhara. (105 Km)
4 Pokhara till Hetauda (259 km)
5 Hetauda – Itahari (307 km)
6 Itahari – Bagdogra (Indien) (150 km)
7 Reservdag
8 Flyg tillbaka till Sverige.

Reseberättelse
Dag 1
Vi kliver av planet och den fuktiga, exotiska värmen slår emot oss. När vi sitter i taxi till Hotellet upplever vi kontrasterna mellan trafiken här och hemma. Vid första anblicken tänker man att det är ett ända kaos men efter några dagar här kommer vi att se att det finns ett system och att trafikanterna faktiskt är ganska hänsynsfulla. Innan kvällen har vi hunnit gå igenom lite praktiska saker och ätit riktig Indisk mat.

Dag 2
Vi vaknar tidigt och efter frukost åker vi till garaget där motorcyklarna väntar. Efter en timmes körning är vi framme vid gränsen till Nepal. Efter att passerat gränsen är det dags för att växla pengar och att äta lunch. Idag första dagen på hojarna kör på slätten av södra Nepal. Dert är ganska raka vägar men det finns mycket att titta på och man får även vara uppmärksam på allt som händer på och på sidan av vägen. Vi kör förbi risfält, sockerrörsfält. Vattenoxar som badar i floderna och barn som rider på oxarna…

Dag 3
Ännu en dag på slätten i Nepal. Fortsätter köra genom byar med bambuhyddor av strå och lera varvat med mindre samhällen. Vi passerar många broar över floder som ibland är uttorkade. Innan kvällen är vi framme i Hetauda

Dag 4
Nu börjar vägen och naturen ändra karaktär. Vi kommer upp närmare bergen i Himalaya. Det blir fler kurvor och vi följer olika vattendrag. Vårt mål är idag Pokhara.

Dag 5
I dag när vi väntar på att våra tillstånd för Mustang ska bli klara får vi en heldag i Pokhara som vi kan använda till att vila, flyga paragliding eller bara upptäcka Pokhara.

Dag 6
Idag börjar själva resan upp mot Mustang. Vi startar tidigt när det är lite svalare. Efter ett par timmar svänger vi av mot den smalare vägen upp mot Mustang. Första biten består av jämn och fin asfalt. Men efter ett tag tar grusvägen vid. Bergen tonar upp sig framför oss och vi kör upp och in i Himalaya. Innan kvällen är vi framme i Tatopani där vi på kvällen går ner och tar ett bad i de varma källor som finns där.

Dag 7
Vi startar tidigt idag igen och idag kör vi upp på högre höjder till Kagbeni på 2.800 m. Miljön här uppe påminner mycket om Tibet eller månlandskap. Vi kör igenom tibetanska byar som lever på att hålla jakar och får. Här är vägarna mindre branta, jämnare och lättare körning. Vissa sträckor är det bara bilspår över platån och det finns flera olika att välja på. Vi bor i Kagbeni som är en tibetansk by där herdarna vallar sina fårhjordar genom stan på dess kullerstensgator ut på vidderna där det växer lite magert gräs.

Dag 8
Idag når vi resans högsta punkt. Muktinath ligger på 4.000 m. Miljön här är vacker, vi går runt i byn och äter även en lunch här innan vi åker vidare till Marpha som är en vacker liten by där folkslaget Thakali lever.

Dag 9 Dags att åka tillbaka ner mot Tatopani.
Dag 10 Från Tatopani åker vi till Pokhara.
Dag 11 Pokhara – Hetauda.
Dag 12 Hetauda – Itahari.
Dag 13 Itahari – Bagdogra (Indien) Idag är det dags att åka in i Indien igen.
Dag 14 Reservdag. Vi har en reservdag som vi kan använda till en sväng upp i bergen på den Indiska sidan eller bara ta det lugnt och slappa på hotellet eller shoppa i Siliguri.
Dag 15 Flyg hem till Sverige

Himalayan Bike Tours
Ågatan 36A
74531 Enköping
Telefon 070-277 04 79
Email: info@himalayantours.se

Nyheter

Norra Sikkim påränsen till Tibet
Vi har nu en ny resa på gång med nya resmål i norra Sikkim som gränsar till Tibet. Ett område som tidigare varit stängt för turister men dit vi nu fått tillstånd att köra.
Sikkim var ett eget kungarike som gränsar till Tibet. Så sent som 1975 blev det en delstat till Indien.

Det här är en resa som bjuder på det mesta när det gäller norra delen av Indien och Himalaya. Vi startar i Siliguri nere på slätten där det är varmt och fuktigt.
Men ganska snart är vi inne på de slingrande vägar som tar oss upp i Himalaya genom Darjeelings teplantage. Kontrasterna är stora och avlöser varandra.
Fantastisk motorcykelkörning i exotiska miljöer. Väl uppe i norra Sikkim på gränsen till Tibet är vi som mest uppe på ca.4.500 metershöjd.

Plats: Norra Sikkim på gränsen till Tibet.
Datum: 13-26 mars 2019
Pris: 28.000 kr (+ flyg ca 5.000 kr)

Mustang i Nepal
Mustang är ett kungarike i norra Nepal som gränsar till Tibet. Mustang har varit helt stängt för turister fram till 1992. Vi körde vår första resa dit hösten 2017, då kom vi dit i slutet av monsunen och vägarna hade rasat, floderna var översvämmade och det var stora strapatser. Nu kör vi dit igen under torrperioden. Vägarna kommer fortfarande bitvis vara utmanande varvade med fina härliga asfaltsvägar. Mustang har mycket av de tibetanska traditionerna bevarade då de inte varit under ockupation. En fantastisk resa med upplevelser på motorcykel, kulturellt och med härliga naturupplevelser. Så anmäl dig nu och följ med på ett riktigt äventyr!! Läs mer..